Hybridikonet
Prius-historien startet i 1997. Den første masseproduserte hybridbilen tok bilkjøring til et nytt nivå. Nå er tiden for et nytt kapittel kommet. Prius kombinerer intelligent design og teknologi for å gi dynamiske ytelser og utmerkede kjøreegenskaper slik at bilen er like morsom å kjøre som den er effektiv. Nå kan du få den populære hybriden som AWD-i med intelligent, elektrisk firehjulstrekk.
Hver minste detalj teller når vi skal skape en innbydende kupé. I Prius kombinerer vi kvalitetsmaterialer med ren, tidsmessig design, mens de ergonomiske setene kan leveres med rekke forskjellige trekk. På frontruten får føreren projisert hastighet, hybriddata og radarassisterte varsler, og det intuitive Toyota Touch® 2 med Go multimediasystemet sørger for at både musikkvalg og veivalg er enkelt.
Det innovative Toyota Safety Sense-systemet tar førerassistanse flere skritt videre. Ved hjelp av 22 sensorer som er plassert på stategiske punkter rundt om i bilen, kan systemet oppdage potensielle risikosituasjoner og varsle føreren slik at hun/han kan reagere umiddelbart og bidra til at alle i bilen og i bilene som er nære, kan føle seg sikre.
Innovasjonen fortsetter med Hybrid AWD-i. For første gang kommer en bil i denne klassen med et intelligent AWD-system, skreddersydd for Prius. Det er konstruert for å gi ekstra kontroll når veiene kan være sleipe og glatte som i regn og snø, og gir deg trygghet for å ta deg frem når du virkelig trenger det. Og siden systemet er så kompakt, går det ikke ut over fleksibiliteten eller bagasjeromsplassen.
Lurer du på noe når det gjelder kjøp av ny bil? Da håper vi at du tar kontakt med oss, slik at en av våre dyktige selgere kan besvare deg.
Bilen som definerte hybridbegrepet for mer enn 20 år siden, definerer det fremdeles den dag i dag.
Prius AWD-i har fått et helt nytt firehjulssystem som kombinerer god fremkommelighet med lavt utslipp, lav vekt og lav pris. En kompakt og lett el.motor er montert på bakakselen, og er spesialutviklet for å yte med høyt moment i lav fart. Svært lav giring av el.motoren gjør at hjulene får høyt moment.
Fra 0-10 km/t har bilen 570 Nm på bakhjulene og er permanent aktivert. Fra 10-70 km/t brukes el-motoren kun ved behov og med synkende moment. Fra 70 km/t og oppover er den ikke i bruk. Ved bakkestart kan man bruke TRC-off knappen, som gir maks moment bak, selv om forhjulene spinner. Et display inni bilen viser momentfordeling
Dette er en bil med et tidsriktig utseende som matcher de avanserte teknologiene.
Ønsker du å vite hvordan det er å sitte bak rattet i denne bilen, hvordan setene kjennes, se interiøret på nært hold, oppleve kjøreegenskapene - eller rett og slett bare få følelsen av om dette er bilen for deg? Da bør du ta den med på en prøvetur!
Ved kjøp av ny Toyota kan du oppnå inntil 10 års garanti med Toyota Relax - en serviceaktivert garanti.
Garantien gis årlig fra år 4 til bilen er 10 år eller i inntil 200.000 km (det som først inntreffer), ved årlig utført Toyota Originalservice hos et autorisert Toyota-verksted i Norge.
Toyota Relax gjelder også brukte Toyota, selv om du ikke har fulgt serviceintervallene hos Toyota tidligere.
Toyota Relax garanti innvilges inntil 185.000 km og gjelder i 1 år/15.000 km.
Mer om garantierDette er en bil med et tidsriktig utseende som matcher de avanserte teknologiene. Det nye designet har beholdt den klassiske Prius-silhuetten, men den er oppdatert med klare, rene linjer for å optimalisere luftflyten. Resultatet er en bil som er pen å se på samtidig som den gir en masse kjøreglede.
Det smarte systemet benytter en egen elmotor med sterkt dreiemoment for å drive bakakslingen når det trengs. Denne motoren er konstruert for å slå inn automatisk i flere situasjoner: ved igangsetting og i hastigheter inntil 10 km/t, når sensorer oppdager at dekkene har lite grep (som på snø og is), og i hastigheter på mellom 10 og 70 km/t.
Den ekstra el-motoren er kompakt og lett og systemet krever ikke ekstra plass, så bagasjerommet og Prius’ eksepsjonelle drivstoffeffektivitet påvirkes i svært liten grad.
Prius-en med framhjulsdrift blir utstyrt med et nytt litium-ion-batteri, mens Hybrid AWD-i-modellen får et nytt og kompakt nikkel-batteri som er designet for å yte optimalt også under kjølige forhold. Dette blir med andre ord en bil som egner seg godt for de norske vintermånedene.
Det har aldri vært bedre å kjøre en hybrid. Den elektriske og forbrenningsmotoren fungerer sømløst sammen og hver for seg. De sørger for dynamisk akselerasjon når du trenger det og de fine kjøreegenskapene forbedres med et lavt tyngdepunkt, forbedrede hjuloppheng og mer linjær kraft.
Vi er behjelpelige med å finne den rette bilmodellen for deg. Kontakt oss for å motta et uforpliktende tilbud. Du hører raskt fra oss.
Høyde: 1470mm
Bredde: 1760mm
Lengde: 4645mm
Akselavstand: 2700mm
Antall dører: 5
Antall seter: 5
Bagasjerom: 360 liter
Lastevolum: 0,502 m3
Forbruk: 1.2 l/100 km
Forbruk kombinert WLTP (l/100 km fra): 1.3 l/100 km
Utslipp: 28 g/km
CO2 kombinert WLTP (g/km fra): 29 g/km
NOx: 2.5 mg/km
Støynivå ved passering (dB(A)): 67.0 dB(A)
Størrelse drivstofftank: 43.0 l
Antall sylindere: 4 sylindre, in line
Sylindervolum: 1798 cm3
Effekt: 122 hk
Maks dreiemoment (forbrenningsmotor alene): 142/-3600 Nm/omdr.
Maks effekt hk (forbrenningsmotor alene): 90 kW/omdr.
Girkasse: Automatgir (e-CVT)
Hjuldrift: Forhjul
Toppfart: 162 km/t
Akselerasjon fra 0 til 100 km/t: 11.1 Sekunder
Tilhengervekt med bremser: 725 kg
Tilhengervekt uten bremser: 725 kg
Hybridbatteri: Nominell spenning: 201,6 v
Bakkeklaring: 123 mm
Minimum svingradius: 5,4 m